Αόρατα ναυάγια στη Μεσόγειο

[ ARTI news / Κόσμος / 14.05.20 ]

Αυτή τη στιγμή 162 μετανάστες βρίσκονται αποκλεισμένοι στη θάλασσα πάνω σε δύο τουριστικά πλοία. Στη σκιά του κορονοϊού, η Μεσόγειος είναι το θέατρο μιας «τραγωδίας» που λαμβάνει χώρα κεκλεισμένων των θυρών, καταγγέλλουν διεθνείς οργανισμοί.

Τη στιγμή που η Ευρώπη είχε γίνει το παγκόσμιο επίκεντρο της πανδημίας, μόνο δύο πλοία που παρείχαν βοήθεια σε ανθρώπους που βρίσκονταν σε κίνδυνο συνέχιζαν τις επιχειρήσεις τους ακόμη και αφού η Ιταλία και η Μάλτα έκλεισαν τα λιμάνια τους στις αρχές Απριλίου εξαιτίας του κορονοϊού: το Alan Kurdi της γερμανικής μη κυβερνητικής οργάνωσης Sea-Eye και το Aita Mari, που έχει ναυλωθεί από μια βασκική ΜΚΟ.

Στο ρυθμό πολιτικών και διπλωματικών μπρα-ντε-φερ, λίγες αποβιβάσεις προσφύγων και μεταναστών έχουν πραγματοποιηθεί τις τελευταίες εβδομάδες, όπως το περασμένο σαββατοκύριακο, όταν 79 άνθρωποι αποβιβάσθηκαν στην Ιταλία.

Στη γειτονική Μάλτα, έρευνα διεξάγεται σε βάρος του πρωθυπουργού Ρόμπερτ Αμπέλα για τον θάνατο στη θάλασσα μεταναστών που ο στρατός και οι αρχές κατηγορούνται ότι δεν βοήθησαν.

Όμως από την περασμένη εβδομάδα έχουν σταματήσει όλες οι επιχειρήσεις διάσωσης. Το Alan Kurdi και το Aita Mari ακινητοποιήθηκαν από την ιταλική ακτοφυλακή για «τεχνικά» προβλήματα, ενώ οι ΜΚΟ, καταγγέλλουν από την πλευρά τους έναν αδικαιολόγητο ελιγμό, μοναδικός στόχος του οποίου είναι να «διαταραχθούν οι αποστολές τους διάσωσης».

Ο ειδικός απεσταλμένος στην κεντρική Μεσόγειο της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες, υπολογίζει σε 179 τον αριθμό των νεκρών στην περιοχή αυτή από τον Ιανουάριο.

Η κατάσταση είναι ακόμη πιο ευαίσθητη στο βαθμό που οι αναχωρήσεις από τις λιβυκές ακτές αυξήθηκαν κατά 290%, δηλαδή έγιναν 6.629 απόπειρες από τον Ιανουάριο μέχρι το τέλος Απριλίου, σε σύγκριση με την ίδια περυσινή περίοδο, ενώ οι αναχωρήσεις από την Τυνησία έχουν αυξηθεί κατά 156%, λέει ο Βενσάν Κοστέλ.

 Η κεντρική Μεσόγειος «παραμένει η πιο επικίνδυνη μεταναστευτική οδός του κόσμου και στις σημερινές συνθήκες έχει αυξηθεί ο κίνδυνος να συμβούν ναυάγια μακριά από το βλέμμα της διεθνούς κοινότητας», έκρουσε επίσης τον κώδωνα του κινδύνου ο Διεθνής Οργανισμός Μετανάστευσης.