Φοίβος Γκικόπουλος

Ο Φοίβος Γκικόπουλος είναι ομότιμος καθηγητής του Τμήματος Ιταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Α.Π.Θ.

ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ

Το «στυλ» (*)

      «Και το στυλ; Τι είναι για σένα το στυλ;» ρωτά τον Μπουκόφσκι ο δημοσιογράφος Ζαν-Φρανσουά Ντουβάλ στο [...]

[ Φοίβος Γκικόπουλος / 20.06.17 ]

Ιστορία: Μια πολύτιμη διασκεδαστική αρένα

      Η ιστορία είναι η επιστήμη που μελετά το παρελθόν, και κυρίως το παρελθόν του ανθρώπινου είδους. «Ό,τι έγινε έγινε», [...]

[ Φοίβος Γκικόπουλος / 14.06.17 ]

Οργανικός διανοούμενος: Αναθεώρηση ενός προβλήματος

              Τι σημαίνει σήμερα οργανικός διανοούμενος; Αν απαντήσουμε ότι οργανικός διανοούμενος σημαίνει [...]

[ Φοίβος Γκικόπουλος / 06.06.17 ]

Μέσω της Ποίησης γίνεται αντιληπτή η πολυμορφία του κόσμου

              Η ποίηση είναι ικανή να αφουγκραστεί την ιστορία; Η ιστορία του 20ου αιώνα δίδαξε κάτι στην [...]

[ Φοίβος Γκικόπουλος / 02.06.17 ]

Μνήμη και λήθη: ιστορία και λογοτεχνία

  Το βάρος των ερωτήσεων που η μνήμη  (ιστορική  ή προσωπική)  φέρνει στο φως, συχνά πυκνά μας αφήνει άναυδους. Σήμερα είναι [...]

[ Φοίβος Γκικόπουλος / 26.05.17 ]

«Το σκήνωμα της αγίας Ελένης»

Αντί για σχόλια, παραπέμπω στη γνωστή νουβέλα του Βοκκάκιου «Ο καλόγερος σκόρδας», Ημέρα 6η, νουβέλα 10η   (μετ. Κοσμά [...]

[ Φοίβος Γκικόπουλος / 19.05.17 ]

Η γραφή είναι τέχνη ή στυλ;

           Το να γράφεις σημαίνει να φωτίζεις το μυαλό σου: αυτό που δεν είναι ακόμη ξεκάθαρο όταν το σκέφτεσαι, γίνεται [...]

[ Φοίβος Γκικόπουλος / 17.05.17 ]

Χόρχε Λουίς Μπόρχες: Το τελευταίο ταξίδι του Οδυσσέα

Μετάφραση από τα ιταλικά, φιλολογική επιμέλεια: Φοίβος Γκικόπουλος                     Πρόθεσή μου είναι να εξετάσω και πάλι, [...]

[ Φοίβος Γκικόπουλος / 09.05.17 ]

Γράφοντας, δεν είσαι ποτέ μόνος

          Για να γράφεις, πρέπει να κάνεις τα πάντα μόνος σου. Καταγράφοντας, πρώτα απ’ όλα, τα απαραίτητα: την εμπειρία, τη [...]

[ Φοίβος Γκικόπουλος / 05.05.17 ]

Το σώμα και η γραφή του

          Η λογοτεχνία ως επιστήμη, ως πρακτική, ως έμπνευση, έχει και πολλά άλλα ονόματα, που δεν επιδέχονται ετικέτες. [...]

[ Φοίβος Γκικόπουλος / 26.04.17 ]

Ο Μοντάλε πέρα από τον Μοντάλε

  Οι κινηματογραφιστές και οι ποιητές έχουν κάτι το κοινό μεταξύ τους: την εικόνα και την αλληλουχία. Ο λόγος του ποιητή [...]

[ Φοίβος Γκικόπουλος / 18.04.17 ]

«Η ιδιοκτησία είναι κλοπή» (*)

        Αυτό που μου ανήκει με κάνει αυτό που είμαι, με δημιουργεί. Είναι δηλαδή ένα φαινόμενο σημαντικής σημασίας που το νόημα [...]

[ Φοίβος Γκικόπουλος / 10.04.17 ]

Η συγγραφή ως πολλαπλασιασμός της ύπαρξης

          Όλα είναι συνθέσεις σε πρόζα (από το λατινικό prosus, «που προχωρεί μπροστά»), εκθέσεις ανθρώπινων γεγονότων, παραγωγή [...]

[ Φοίβος Γκικόπουλος / 05.04.17 ]

Γατόπαρδος: Νοσταλγία για ένα παρελθόν που ακόμη δεν έσβησε

              «Ο Γατόπαρδος αναδεικνύει έναν μαέστρο. Το μυθιστόρημα είναι πρώτ’ απ’ όλα λυρικό, αλλά είναι επίσης και ένα [...]

[ Φοίβος Γκικόπουλος / 28.03.17 ]

Προς τα που πάει η Ποίηση;

          Να άλλη μια ερώτηση στην οποία δεν είναι εύκολο να απαντήσουμε. Είναι ορισμένοι που πιστεύουν ότι η ποίηση, αφού [...]

[ Φοίβος Γκικόπουλος / 21.03.17 ]

Εουτζένιο Μοντάλε*:Συχνά τη δυστυχία της ζωής συνάντησα

Από «Κόκκαλα σουπιάς»  [Συχνά τη δυστυχία της ζωής συνάντησα]  Συχνά τη δυστυχία της ζωής συνάντησα: ένα ρυάκι [...]

[ Φοίβος Γκικόπουλος / 18.03.17 ]

Μαραντόνα και Μινωτής, Κινγκ και Καζαντζάκης

        Οι καθηγητές και οι ταχυδακτυλουργοί διάφορων σχολών δημιουργικής γραφής, συγγραφείς και οι ίδιοι, που λένε [...]

[ Φοίβος Γκικόπουλος / 14.03.17 ]

Η κρυφή πολυπλοκότητα του απλού

          Τελικά μπορώ να μάθω ποια είναι τα μυθιστορήματα που σου αρέσουν; -με ρωτά με απότομο ύφος ένας νεαρός μου φίλος, [...]

[ Φοίβος Γκικόπουλος / 10.03.17 ]

Το βιβλίο στην ψηφιακή εποχή και η κριτική ανάγνωση

        Τι ωραία: γράφοντας, video-γράφοντας, δεν ενοχλείς κανέναν, δεν κάνεις θόρυβο. Τι να έγινε η απαρχαιωμένη, θορυβώδης Olivetti – Lettera 32, με τα [...]

[ Φοίβος Γκικόπουλος / 07.03.17 ]

Η λογοτεχνία είναι η μνήμη των συγκινήσεων μας

          Τι είναι η λογοτεχνία; Σε τι χρησιμεύει; Πόσες φορές άκουσα να μου απευθύνει αυτές τις ερωτήσεις, σε τόνο πότε [...]

[ Φοίβος Γκικόπουλος / 02.03.17 ]

Ποιος σκέφτεται πια το Καρναβάλι;

        Ποιος σκέφτεται πια το Καρναβάλι; Σήμερα, στη σημερινή ζωή, πιστεύω πως όλο και λιγότεροι άνθρωποι θυμούνται ή [...]

[ Φοίβος Γκικόπουλος / 25.02.17 ]

Συγγραφέας-Αναγνώστης-Κριτικός: Τρεις Σχέσεις-Τρία Δεσμά

          Οι τρόποι που αναπτύσσονται οι σχέσεις αυτές, δεν έχουν αλλάξει τα τελευταία εκατό-διακόσια χρόνια, ακόμη κι αν [...]

[ Φοίβος Γκικόπουλος / 22.02.17 ]

Αναζητώντας την παράδοση

              Είναι δύσκολο, το ξέρω, να δεχτούμε ότι η παράδοση δεν είναι η επανάληψη ή ο εκθειασμός του παρελθόντος. Η [...]

[ Φοίβος Γκικόπουλος / 17.02.17 ]

Η ζωτική «όρεξη» να γράφεις

        Αν πιστεύεις ότι πρέπει να αφοσιωθείς στη συγγραφή, κράτα ζωντανό αυτό που είναι ανατρεπτικό και [...]

[ Φοίβος Γκικόπουλος / 13.02.17 ]

Μια πλοκή που την έλεγαν πόθο

        Πάντα πίστευα ότι η πλοκή, η ιστορία, μαζί με τα πρόσωπα, είναι από τα πιο σημαντικά στοιχεία ενός μυθιστορήματος. Μια [...]

[ Φοίβος Γκικόπουλος / 08.02.17 ]

ΚορράντοΓκοβόνι*: Τα της Κυριακής

  Από «Τα εκτρώματα» (1907) Τα της Κυριακής Η ζεστή μυρουδιά του ψωμιού που ψήνεται στο φούρνο. Το λάλημα του πετεινού στο [...]

[ Φοίβος Γκικόπουλος / 05.02.17 ]

Η «πεταλούδα» και ο κόσμος

        Εδώ και αιώνες, η επιστημονική αντίληψη για τον κόσμο κυριαρχείται από τις γραμμικές συναρτήσεις, καλό [...]

[ Φοίβος Γκικόπουλος / 01.02.17 ]

Τελεία, κόμμα, άνω τελεία…

        «Τα σημεία της στίξης καθορίζονται στο χειρόγραφο τόσο προσεκτικά, που δεν υπάρχει ούτε ένα κόμμα που δεν [...]

[ Φοίβος Γκικόπουλος / 26.01.17 ]

Αντόνιο Γκράμσι (*) Il Canto decimo dell'Inferno(**)

 To 10ο  Κάντο της Κόλασης Φαρινάτα και Καβαλκάντε, ο πατέρας και ο πεθερός του Γκουίντο. Cavalcante è il punito del girone. Ο Καβαλκάντε είναι ο [...]

[ Φοίβος Γκικόπουλος / 21.01.17 ]

Ουμπέρτο Σάμπα: Οδυσσέας

Οδυσσέας  Στη νιότη μου αρμένισα για ένα φεγγάρι στις δαλματικές ακτές. Νησάκια στην επιφάνεια του νερού προβάλαν, όπου [...]

[ Φοίβος Γκικόπουλος / 15.01.17 ]

1234Next >