ΒΙΒΛΙΟ
Η γραφή είναι «να ουρλιάζεις βουβά»
«Ο μόνος τρόπος για να υποφέρεις την ύπαρξη είναι να τη χάνεις μες στη λογοτεχνία όπως μέσα σ’ ένα συνεχές όργιο». Αυτή τη ρήση του Φλωμπέρ χρησιμοποιεί ο Μάριο Βάργκας Γιόσα για να [..]
[ Γιώργος X. Παπασωτηρίου / 04.04.19 ]
Μ. Κούντερα: Ο έρωτας είναι μία μεταφορά
Η γραφή του Μίλαν Κούντερα εναλλάσσεται μεταξύ του ονείρου και της σκέψης, της ποίησης, της φιλοσοφίας και της πρόζας. Παραπέμπει σε ένα κόσμο όπου οι ζωές των ανθρώπων [..]
[ Γιώργος X. Παπασωτηρίου / 31.03.19 ]
Μ. Πολυδούρη: Μην πάρεις τα μάτια σου από μένα και πνιγώ μες το σκοτάδι
Η Μαρία Πολυδούρη εμφανίστηκε στα γράμματα σε ηλικία 14 ετών με το πεζοτράγουδο Ο πόνος της μάνας, το οποίο αναφέρεται στο θάνατο ενός ναυτικού που ξέβρασαν τα κύματα στις [..]
[ Γιώργος X. Παπασωτηρίου / 31.03.19 ]
Ο Απρίλης των ποιητών
Ο Απρίλιος είναι ο τέταρτος μήνας του ρωμαϊκού ημερολογίου και πήρε το όνομά του από το λατινικό ρήμα eperio, που σημαίνει ανοίγω, αφού αυτόν το μήνα ανοίγουν τα άνθη, τα δένδρα, ο καιρός, η πλάση [..]
[ ARTI news / 31.03.19 ]
Οκτάβιο Παζ: Η κραυγή, ο έρωτας και η πολιτική
Η Κραυγή και η τέχνη της Γιορτής, στοιχείο αναλλοίωτο της ταυτότητας του μεξικανικού λαού, αποτέλεσε πεδίο μελέτης του νομπελίστα μεξικανού συγγραφέα Οκτάβιου Παζ.
Ο Παζ [..]
[ Γιώργος X. Παπασωτηρίου / 31.03.19 ]
Μίλτος Σαχτούρης: Διψάμε για ουρανό
Ο Μίλτος Σαχτούρης, ο κληρονόμος των πουλιών, έφυγε από τη ζωή στις 29 Μαρτίου του 2005.
Μπορούμε να τον φανταστούμε, όπως θα το ήθελε να ταξιδεύει στους ουρανούς:
«Ἕνας μπαξὲς γεμάτος [..]
[ Παναγιώτα Ψυχογιού / 29.03.19 ]
Ακούγοντας τη σιωπή...
«Μια συνετή κι επιφυλακτική σιωπή είναι το περίβλημα της σοφίας»έγραψε ο Έκο.
Οι στιγμές της σιωπής είναι αυτές που η Βιρτζίνια Γουλφ αποκάλεσε «στιγμές ύπαρξης».
Για τον [..]
[ Παναγιώτα Ψυχογιού / 28.03.19 ]
Στο Ζαπορόζιε αδερφές μου
-Πού πας;
-Στο Ζαπορόζιε.
-Μακριά.
-Ναι. Μακριά. Μα εκεί θα πάω.
-Να κάνεις τι; Ο λόγος;
-Να πολεμήσω. Να πεθάνω σαν κοζάκος.
-Γι’ αυτό κι η σπάθα σου ακονισμένη;
-Γι’ αυτό.
-Γι’ αυτό και το κοντάρι [..]
[ Γιώτα Αναγνώστου / 26.03.19 ]
Βοκκάκιος: Ο πρώτος συγγραφέας της σύγχρονης εποχής
Η αθανασία ενός συγγραφέα είναι στενά συνδεδεμένη με την αθανασία του έργου του. Τα αριστουργήματα της λογοτεχνίας διασχίζουν τους αιώνες και γίνονται μέρος [..]
[ Φοίβος Γκικόπουλος / 26.03.19 ]
Η πόρτα...
Έφτασε καθυστερημένος. Δέκα λεπτά περίπου. Είδε κόσμο μαζεμένο απ’ έξω. Αρκετοί όρθιοι, μαζεμένοι έξω από την πόρτα.
Κάποιοι ήταν καθιστοί στα εξωτερικά τραπέζια, αλλά μάλλον ήταν [..]
[ Σπύρος Σιάτρας / 25.03.19 ]
Από τη λογοκρισία του «Ουρλιαχτού» του Γκίνσμπεργκ στη λογοκρισία από το Facebook
Στις 25 Μαρτίου του 1955 οι αρχές των ΗΠΑ απαγόρευσαν το ποίημα «Ουρλιαχτό» του Γκίνσμπεργκ ως άσεμνο! Τότε επικρατούσε ο μακαρθισμός και ο πουριτανικός φασισμός, σήμερα ο [..]
[ ARTI news / 25.03.19 ]
Κωστής Παπαγιώργης: Εν μέση οδώ
Σαν σύνδεση δύο παραστάσεων, εφόσον η μεταφορά αρχικά δεν προϋπάρχει, δεν αναμένει τον ομιλητή έτοιμη σε κάποια παρακαταθήκη νοημάτων, αλλά γεννάται εν θερμώ κάθε φορά από μια [..]
[ ARTI news / 21.03.19 ]
Σχόλιο (με αφορμή την ημέρα της ποίησης)
Οι ποιητές δεν πρέπει να δείχνουν το πρόσωπό τους
Ν΄ αποκαλύπτουν την παιδική αμηχανία τους
Πρέπει να είναι άλλοι με τους άλλους
Και επίμονα [..]
[ Πέπη Δουρέκα / 21.03.19 ]
«Το ζήτημα είναι από που βλέπει κανείς τον ουρανό»
Το βλέμμα σχετίζεται με τη θέαση του αντικειμενικού κόσμου, τα μάτια που αναζητούν την εσωτερική ουσία, με την απαξίωση του εαυτού εξαιτίας του απορριπτικού βλέμματος των [..]
[ Παναγιώτα Ψυχογιού / 18.03.19 ]
Οι επαναστάτες της Εύφορης Κοιλάδας
(με τον τρόπο του Μάριου Χάκκα)
Πρώτα οι συστάσεις. Η «Εύφορη Κοιλάδα» είναι το πιο διάσημο καφέ της γειτονιάς μας, το σημείο αναφοράς για μια ολόκληρη γενιά. Το άνοιξε το 1978 ο Μπάμπης [..]
[ Δημήτρης Χριστόπουλος / 17.03.19 ]
Χόρχε Λουίς Μπόρχες, ο ευσπλαχνικός δήμιος
(Από «Εννέα δοκίμια για τον Δάντη)
Ο Δάντης (κανείς δεν το αγνοεί) τοποθετεί τη Φραντσέσκα στην Κόλαση και ακούει με ατέλειωτη συμπόνια την ιστορία του [..]
[ Φοίβος Γκικόπουλος / 13.03.19 ]
[Ἡ Ἀριάδνη τὶς Ἀπόκριες]
Κατάχαμα στὴν ἄκρη τῆς ταράτσας, μέχρι νὰ στεγνώσουν τὰ ροῦχα, χαζεύω τοὺς κυματισμοὺς τῶν σεντονιῶν στὸ μπουγαδόσκοινο. Βάζω τὸ χέρι στὴν κοιλιά, χωρὶς τίποτα τὸ ζωντανὸ νὰ σαλεύει πιὰ ἐκεῖ μέσα [..]
[ Δημήτρης Χριστόπουλος / 10.03.19 ]
Αυτό το «δεν πειράζει… ησύχασε» είναι το ποίημα
Υπήρξε μια εποχή στη ζωή μου που οι άνθρωποι με τρόμαζαν. Έστεκα σιωπηλά αμήχανη στα λόγια των άλλων, στη γεμάτη αυτοπεποίθηση ορθωμένη ράχη τους, στα βέλη των ματιών τους. Η [..]
[ Ειρήνη Παραδεισανού / 06.03.19 ]
Μ. Μπαχτίν: η γλώσσα, το υποκείμενο, το μυθιστόρημα
Υπάρχει μια υλική πραγματικότητα, που συνίσταται από πράγματα. Τα πράγματα δεν υπάρχουν ερήμην της γλώσσας που τα σημαίνει. Με τη σήμανσή τους τα πράγματα παύουν να σημαίνουν [..]
[ Παναγιώτης Χατζημωυσιάδης / 26.02.19 ]
Κρυφή ζωή
Το δωμάτιο στένευε γύρω του και δεν τον χωρούσε πια. Σκέψεις εισβάλλουν απρόσκλητες στο μυαλό του. Καθένας μας έχει δύο ζωές, την πραγματική και την κρυφή του. Στην πραγματική [..]
[ Μαργαρίτα Μανώλη / 26.02.19 ]
Εκεί όπου βρέχει
Είναι μερικοί άνθρωποι, πως να το πω, που όταν κουβεντιάζεις μαζί τους πάντοτε βρέχει. Δεν έχει σημασία το τι λες. Σημασία έχει, ότι πάντοτε βρέχει. Μιλάνε σχεδόν σα να σιωπούν και [..]
[ Κώστας Καναβούρης / 25.02.19 ]
Ουμπέρτο Έκο: Περί της χρησιμότητας της λογοτεχνίας
«Ο καλύτερος τρόπος να αντιμετωπίσεις τη θνησιμότητα είναι να συνειδητοποιήσεις πόσα λίγα έχεις να χάσεις», συνήθιζε να λέει ο Ουμπέρτο Έκο.
Αλλά γιατί γράφει ένας [..]
[ Γιώργος X. Παπασωτηρίου / 22.02.19 ]
Σοπενχάουερ: Περί της ζωής
Οι απόψεις του Σοπενχάουερ για τον θάνατο, την αυτοκτονία, τη δυστυχία, την ηθική, τις γυναίκες, την αυτοσυνειδησία και τη δημιουργία αποτελούν ακόμα και σήμερα καυστικό [..]
[ ARTI news / 22.02.19 ]
Σπινόζα: Περί Ελευθερίας της Σκέψης
Το 1670 ο Σπινόζα(1632-1677) δημοσίευσε ανώνυμα, στη λατινική γλώσσα, τη Θεολογικοπολιτική πραγματεία (Tractatus Theologico-politicus), τίτλο που χρησιμοποίησε αργότερα ο Βιτγκενστάιν( Tractatus Logico-Philosophicus), για να υπερασπιστεί την [..]
[ Παναγιώτα Ψυχογιού / 21.02.19 ]
Λογική και Δικαιοσύνη
Η λογική ακολουθεί τη δικαιοσύνη πολύ πιο πιστά απ' την καρδιά, που κατά βάθος είναι άδικη. Είναι πάντως σημαντικό, δικαιοσύνη και λογική να αλληλο-συνεννοούνται και να [..]
[ Φοίβος Γκικόπουλος / 19.02.19 ]
Τα παιδιά που αγαπιούνται
Ioannis Skarlatos
Τα παιδιά που αγαπιούνται φιλιούνται στα όρθια ακουμπισμένα στις πόρτες την νύχτα και οι περαστικοί που περνούν τα δείχνουν με το δάχτυλο Μα τα παιδιά που αγαπιούνται [..]
[ ARTI news / 14.02.19 ]
Συνάντηση...
Συναντηθήκανε μια μέρα βροχερή, εντελώς τυχαία, στο κέντρο. Φίλοι απ’ το πανεπιστήμιο, χαμένοι από χρόνια στο κυνήγι του χρήματος και της κοινωνικής καταξίωσης. Η ζωή μια [..]
[ Μαργαρίτα Μανώλη / 14.02.19 ]
Κ. Καναβούρης: Kανείς δεν έχει δικαίωμα να οδηγεί τους ανθρώπους στην οδύνη
Συνέντευξη στην Πόλυ Κρημνιώτη
Η εκκίνηση γραφής δόθηκε από τον “αφόρητο πόνο” που προκάλεσε στην ανθρωπότητα ο ναζισμός. Βλέπετε, για έναν ποιητή της ιδιοσυστασίας του [..]
[ ARTI news / 11.02.19 ]
Σιμόν Βέιλ: Το ξερίζωμα είναι θάνατος
Η Σιμόν Βέιλ ήταν χριστιανή και μαρξίστρια, και πέθανε μόλις στα 34 της χρόνια, το 1943, κάνοντας ουσιαστικά απεργία πείνας σε ένδειξη συμπαράστασης στους Γάλλους που λιμοκτονούσαν [..]
[ Γιώργος X. Παπασωτηρίου / 03.02.19 ]
Βράδυ των κουρασμένων ανθρώπων
Τετάρτη γύρω στις επτά το απόγευμα. Τι απόγευμα δηλαδή, πες βράδυ καλύτερα. Μέσα στο λεωφορείο που ξεκινάει από τον σταθμό του μετρό «Νομισματοκοπείο». Δεν ξέρω γιατί, αλλά όταν [..]
[ Κώστας Καναβούρης / 01.02.19 ]