Τ. Καρακύκλας: Το θέατρο στον καιρό της κρίσης

[ Ράνια Παπαδοπούλου / Ελλάδα / 13.11.15 ]

Συνέντευξη

"Δεν κάνουμε θέατρο για το θέατρο. Δεν κάνουμε θέατρο για να ζήσουμε. Κάνουμε θέατρο για να πλουτίσουμε τους εαυτούς μας, το κοινό που μας παρακολουθεί κι όλοι μαζί να βοηθήσουμε να δημιουργηθεί ένας πλατύς, ψυχικά πλούσιος και ακέραιος πολιτισμός στον τόπο μας", ανέφερε ο Κάρολος Κουν. Ηθοποιός, παιδαγωγός δράματος, δάσκαλος θεάτρου, ο Τάσος Καρακύκλας, αποτελεί έναν από τους πιο ταλαντούχους ανθρώπους του θεάτρου, έχοντας στο ενεργητικό του συμμετοχές σε τηλεοπτικές, κινηματογραφικές και θεατρικές παραγωγές. Με αφορμή τη διοργάνωση του νέου του σεμιναρίου "Τεχνικές θεατρικού παιχνιδιού και βιωματικής εμψύχωσης ομάδων. Η τέχνη του δράματος στην εκπαίδευση", συνομιλήσαμε μαζί του για την τέχνη του δράματος, το θεατρικό παιχνίδι, το θέατρο στις ημέρες της κρίσης, αλλά και τους προσωπικούς του στόχους μέσω της διδασκαλίας του.

-Οι "Τεχνικές θεατρικού παιχνιδιού και βιωματικής εμψύχωσης ομάδων. Η τέχνη του δράματος στην εκπαίδευση." αποτελούν το νέο σας σεμινάριο, που πραγματοποιείται στο Θέατρο Επί Κολονώ.

Τ.Κ.: Η σχέση μου με το Εργαστήριο Υποκριτικής της Ομάδας ΝΑΜΑ, που διευθύνει η Ελένη Σκότη, μετρά ήδη οκτώ χρόνια συνεχούς παρουσίας. Ξεκίνησε με διαρκή και τακτικά εργαστήρια για Παιδιά και Νέους και επεκτάθηκε με το σεμινάριο που αφορά στη δημιουργική εργασία με τις Ομάδες και συνεχίζεται ανανεωμένο για τρίτη χρονιά.Η στενή συνεργασία με το  Θέατρο Επί Κολωνώ επισφραγίζεται από την φιλοξενία παραστάσεών μου, ως συμπαραγωγή,  τα τελευταία 10 χρόνια. Στόχος του σεμιναρίου είναι να προσφέρει ένα παιδαγωγικό εργαλείο σε εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων, σε θεατροπαιδαγωγούς, σε ψυχολόγους,σε φοιτητές θεατρολογίας, δραματικών σχολών, παιδαγωγικών τμημάτων, και γενικά σε όλους όσοι ασχολούνται με τη θεατρική αγωγή και την βιωματική εμψύχωση, και αποβλέπουν στην προαγωγή της δημιουργικής εκπαίδευσης. Θα υποστηριχτούν σχέδια εργασίας (projects), που αφορούν τον σχεδιασμό και την πρακτική εφαρμογή θεατρικών εργαστηρίων, και θα παρουσιαστούν στο θέατρο Επί Κολωνώ.

-Τι προσφέρει η ενασχόληση με το θεατρικό παιχνίδι;

Τ.Κ.: Ο συνδυασμός τεχνικών θεατρικού παιχνιδιού, μουσικοκινητικής αγωγής, βιωματικών ασκήσεων και σκηνικών αυτοσχεδιασμών, επιτρέπει τόσο την ενεργοποίηση των εκφραστικών μας μέσων όσο και την ενσωμάτωσή μας σε μια συλλογικότητα.Ενισχύει φυσικές κλίσεις, ροπές και ιδιότητες της ανθρώπινης κατάστασης: Να χρησιμοποιεί το παιχνίδι, ελεύθερο ή οργανωμένο, την μίμηση και  την συμβολική αναπαράσταση καταστάσεων της καθημερινής ζωής. Το θέατρο προσφέρει τα πλούσια εργαλεία του, τη δημιουργική του διαδικασία και απόλαυση, ωστόσο απαλλάσσει  την ομάδα από την ευθύνη και τον αυτοσκοπό της θεατρικής παράστασης.

- Ως υπεύθυνος διδασκαλίας και ο"ιθύνων νους" για το σχεδιασμό του εργαστηρίου, τι επιδιώκετε προσωπικά;

Τ.Κ: Επιδιώκω να αναδειχτεί η παιδαγωγική διάσταση του θεάτρου και του εκπαιδευτικού δράματος (Drama in Education) ως εργαλείου μάθησης αλλά και μορφής τέχνης. Αξιοποιώντας τις παιδαγωγικές διαστάσεις του θεατρικού παιχνιδιού, τους κώδικες και τα εργαλεία της θεατρικής πράξης, καθώς και ένα πολύμορφο υλικό, θα υποστηριχτούν δραστηριότητες έκφρασης συναισθημάτων και ιδεών, ενσυναισθητικές δράσεις και προσεγγίσεις που ενθαρρύνουν την ανακαλυπτική μάθηση, με στόχο την εξοικείωση με το θέατρο και το δραματικό παιχνίδι, την ευαισθητοποίηση σε προβλήματα-ζητήματα του σημερινού κόσμου και τη δημιουργική διασύνδεση του ατόμου με την συλλογική ζωή.

-Πώς επιτυγχάνεται η ευαισθητοποίηση σε προβλήματα-ζητήματα του σημερινού κόσμου και η δημιουργική διασύνδεση του ατόμου με την συλλογική ζωή.

Τ.Κ.: Τα ερεθίσματα και η αφόρμηση προέρχονται από την καθημερινότητα και συχνά ακολουθούν την επικαιρότητα, αν και σε γενικές γραμμές τα ζητήματα που συγκροτούν το δραματικό πλαίσιο προκύπτουν από τους μετασχηματισμούς, τις νέες πραγματικότητες και τις προκλήσεις της εποχής, αλλά και τα ζητήματα-προβλήματα που αποσχολούν τις σύγχρονες κοινωνίες.Η βιωματική προσέγγιση μέσα από τη δημιουργία των κατάλληλων σκηνικών προϋποθέσεων, δραματικής ατμόσφαιρας, αλλά και κριτικής αποτίμησης σκέψεων και δράσεων των υποκειμένων μιας ιστορίας, ενισχύει την ενσυναίσθηση και την ενσυνείδητη αξιολόγηση-επίλυση του προβλήματος. Η βιωμένη εμπειρία μας επιτρέπει να πάρουμε θέση και να ερμηνεύσουμε την ανθρώπινη συμπεριφορά και δράση σε δοσμένες συνθήκες, να ανταλλάξουμε σκέψεις και απόψεις και να αλληλοδράσουμε

-Τι σημαίνει το θέατρο στις μέρες της κρίσης;

Τ.Κ.: Θέατρο στην Ελλάδα της Κρίσης σημαίνει πολλές εργατο-ώρες, αμφίβολα έσοδα, και πολλά πολλά εμπόδια, κάτι που είναι γνώριμο στην καλλιτεχνική κοινότητα. Σημαίνει όμως -και ίσως αυτό πρέπει τελικά να μας κινεί- και νέες δυνατότητες: Συνένωση δυνάμεων, συγκρότηση δικτύων αλληλεγγύης και αυτοδιαχείρισης, αυτοκριτική και επαναπροσδιορισμός του ρόλου των καλλιτεχνών ως πολιτών, άρα ζωτικός διάλογος με την κοινωνία και την εποχή, ανανεωμένη δραματουργία, δημιουργική επαφή με παγκόσμια κινήματα και όχι περιχαράκωση στα στενά εθνικά όρια. Προσωπικά, συμπληρώνοντας δώδεκα χρόνια επαγγελματικής παρουσίας, νιώθω απαλλαγμένος από τον καταναγκασμό ενός συστήματος να μεταφράζει τη δικαίωση της δουλειάς μου με όρους οικονομικής επιτυχίας, διασημότητας και τηλεοπτικού σουξέ. Και αυτό είναι ανάσα και ευκαιρία!

-Πώς οραματίζεσθε τη δημιουργική εκπαίδευση και πώς μπορεί να προαχθεί επιτυχώς;

Τ.Κ.: Η εκπαίδευση που δεν περιορίζεται στον εγκυκλοπαιδισμό και τη χρησιμοθηρική γνώση, το σχολείο που δεν αποθεώνεται ως  εξετασιοκεντρικό σύστημα αριθμών και επιδόσεων.Η εκπαίδευση που επιτρέπει την ανακάλυψη της γνώσης ως αποτελεσμα βιωματικής εμπλοκής και ενίσχυσης της κριτικής στάσης. Η εκπαίδευση που αποσκοπεί στη διαθεματικότητα και τη διαπολιτισμική αγωγή, είναι μερικοί από τους στόχους και τις βαθύτερες επιθυμίες μου από την ενασχόληση μου με την Παιδαγωγική και τη Διδακτική του Θεάτρου. Για να προαχθεί ωστόσο επιτυχώς, χρειάζεται μια βαθύτερη τομή στο εκπαιδευτικό σύστημα, τόσο σε επίπεδο στόχων και προτεραιοτήτων, όσο και σε επίπεδο θεσμών, εργαλείων και υποδομών. Το ανθρώπινο δυναμικό είναι αξιολογότατο, ωστόσο  σε επίπεδο τυπικής εκπαίδευσης οι ρήξεις που προϋποτίθενται  είναι πολύ περισσότερες,  βαθύτερες και γιαυτό μακροπρόθεσμες.Οι δομές μη τυπικής εκπαίδευσης όπως το σεμινάριό μου στο Εργαστήριο Υποκριτικής της Ομαδας ΝΑΜΑ θα αποτελούν ένα παράλληλο πλαίσιο στήριξης όλης αυτής της προσπάθειας και δράσης.

 

Περισσότερες πληροφορίες αναζητήστε στο: https://www.facebook.com/events/1675038019392120/

 

.