Η UNESCO βραβεύει τη Θεατρική Αγωγή και το Υπουργείο την καταργεί

[ ARti news / Ελλάδα / 18.09.17 ]

Η Ελληνική Εθνική Επιτροπή για την UNESCO, θέλοντας να επιβραβεύσει τις πρωτοβουλίες, τις δράσεις και την προσφορά εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης για τα σχολικά έτη 2014-2015, 2015-2016 και 2016-2017, προκήρυξε δέκα «Βραβεία Εκπαιδευτικής Προσφοράς σε Παραμεθόριες Περιοχές 2017». Τα βραβεία θεσπίστηκαν για πρώτη χρονιά το 2014-2015, με στόχο την επιβράβευση της προσφοράς εκπαιδευτικών της Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, οι οποίοι επιτελούν το έργο τους σε παραμεθόριες περιοχές της χώρας. Η απονομή πραγματοποιήθηκε σε ειδική τελετή τη Δευτέρα, 18 Σεπτεμβρίου, στο Αμφιθέατρο του Μουσείου της Ακρόπολης, ενώ τα βραβεία απένειμε ο Αναπληρωτής Γενικός Διευθυντής της UNESCO για την Εκπαίδευση, Dr Qian Tang. Ανάμεσα στους δέκα εκπαιδευτικούς που βραβεύθηκαν για την προσφορά τους, είναι και η επί πολλά έτη αναπληρώτρια εκπαιδευτικός Θεατρικής Αγωγής, Ιωάννα Δρούτσα, που πλέον ζει και εργάζεται σε δημοτικά σχολεία της Καλύμνου. Η επιλογή της  εκπαιδευτικού έγινε για δύο πολιτιστικά έργα-δράσεις που υλοποίησε με τους μαθητές της στην  Ε᾽ και ΣΤ᾽ Δημοτικού.

Το πρώτο έργο-δράση για το οποίο βραβεύθηκε η θεατρολόγος κυρία Δρούτσα είναι το «Commedia Dell’ Arte  – Μια διδακτική προσέγγιση», μια ταινία μικρού μήκους  που δημιουργήθηκε με σκοπό να αποτελέσει εκπαιδευτική πρόταση για τη διδασκαλία του θεάτρου της Commedia Dell’ Arte στις τελευταίες τάξεις του δημοτικού και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Κατά τη διάρκεια του μαθήματος της Θεατρικής Αγωγής, μέσα από αυτοσχεδιασμούς, παρατήρηση και σύγκριση της καθημερινότητας με την εκάστοτε «συνθήκη», με ομαδοσσυνεργατική μέθοδο και την καθοδήγηση της εκπαιδευτικού, οι μαθητές αναδημιούργησαν τους χαρακτήρες της Commedia μεσα από τη δική τους οπτική, την οποία παρουσιάζουν σε αυτήν τη μικρή ταινία.

Η δεύτερη δράση είναι η «Κινηματογραφική Λέσχη – Ιστορία Κινηματογράφου για Παιδιά». Τα τελευταία χρόνια στην Κάλυμνο δεν υπάρχει πλέον κινηματογράφος και τα σχετικά ερεθίσματα που δέχονται τα παιδιά είναι ελάχιστα. Μέσω του προγράμματος οι μαθητές ήρθαν σε επαφή με το μαγικό κόσμο της Έβδομης Τέχνης. Μέσα από παρουσιάσεις, κατασκευές και σχετικές προβολές, τα παιδιά γνώρισαν τις πρώτες κινούμενες εικόνες, τους πρώτους σημαντικούς κινηματογραφιστές, τον ασπρόμαυρο κινηματογράφο, βραβευμένες ταινίες για παιδιά, την Ιστορία του animation, ταινίες μικρού μήκους με «νόημα»  και σημαντικούς Έλληνες κινηματογραφιστές που απευθύνθηκαν και σε παιδιά, ενώ δόθηκε ιδιαίτερη έμφαση στην άμεση, αλληλένδετη σχέση θεάτρου και κινηματογράφου.

Η κυρία Δρούτσα δήλωσε στο Artinews, με αφορμή τη βράβευσή της: «Πραγματικά με τιμά η επιλογή μου από την Εθνική Επιτροπή για την UNESCO, αν και θεωρώ ότι το βραβείο αυτό ανήκει εξίσου στους αγαπημένους μου μαθητές και στους ανθρώπους που βοήθησαν να πραγματοποιηθούν αυτές οι δράσεις. Η αλήθεια είναι ότι τα τελευταία χρόνια που ζω κι εργάζομαι στην Κάλυμνο, έχω συναντήσει  εκπαιδευτικούς με αγάπη για τη δουλειά τους και πραγματική διάθεση για προσφορά. Ωστόσο, μέσα από το βήμα που μου δίνετε, θα ήθελα να τονίσω τη συνεχή υποβάθμιση του μαθήματος της Θεατρικής Αγωγής και του Θεάτρου γενικότερα στην Πρωτοβάθμια και τη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Στη χώρα που γεννήθηκε το Θέατρο, το μάθημα του Θεάτρου στη δημόσια εκπαίδευση αντιμετωπίζεται ως παρίας.

Χαρακτηριστικό είναι ότι πλέον η Θεατρική Αγωγή διδάσκεται σε μία μόνο διδακτική ώρα την εβδομάδα από Α᾽ έως Δ᾽ Δημοτικού, ενώ στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση υπάρχει μόνον ως μάθημα επιλογής στην Α᾽ Λυκείου! Τον Απρίλη του 2016, με μια Υπουργική Απόφαση, εντελώς αδικαιολόγητα και χωρίς κανένα επιστημονικό και παιδαγωγικό κριτήριο όπως αποδείχθηκε, το μάθημα της Θεατρικής Αγωγής καταργήθηκε εντελώς από την Ε και ΣΤ᾽ Δημοτικού! Ακόμη αναρωτιέμαι το γιατί, καθώς δεν βρέθηκε κανείς από το Υπουργείο Παιδείας να μας δώσει μια επίσημη απάντηση για την κατάργησή του. Το παράδοξο της υποθέσεως είναι ότι οι δράσεις για τις οποίες αυτήν τη στιγμή βραβεύομαι, πραγματοποιήθηκαν το 2015 και το 2016, με παιδιά της Ε᾽ και ΣΤ᾽ Δημοτικού! Δηλαδή, η Ελληνική Εθνική Επιτροπή για την UNESCO βραβεύει τις δράσεις αυτές με τις συγκεκριμένες τάξεις, αλλά το Υπουργείο Παιδείας θεωρεί ότι οι συγκεκριμένες τάξεις δεν έχουν την ανάγκη της Θεατρικής Aγωγής. Οποία λογική…

Αποτέλεσμα δε όλης αυτής της υποβάθμισης είναι να δυσκολεύει ολοένα και περισσότερο το έργο των εκπαιδευτικών της Θεατρικής Αγωγής. Τα παιδιά της Ε᾽ και Στ᾽ Δημοτικού έχουν πραγματική ανάγκη και αγάπη για το μάθημά μας, ένα μάθημα που προάγει την αισθητική καλλιέργεια των παιδιών, τη δημιουργικότητα, την εκφραστικότητα, την αυτοεκτίμηση και τη συναισθηματική ενδυνάμωση. Παράλληλα, μετά την κατάργηση του μαθήματος από τις δύο τελευταίες τάξεις του δημοτικού σχολείου, οι εκπαιδευτικοί της Θεατρικής Αγωγής αναγκάζονται να τρέχουν από σχολείο σε σχολείο –στην περίπτωσή μου φέτος σε πέντε σχολεία–, ως  «περιπλανώμενοι Ιουδαίοι». Και να θέλεις να προσφέρεις το κάτι παραπάνω, πώς μπορεί να γίνει αυτό;

Ελπίζω ότι μια μέρα θα πραγματοποιηθεί αυτή η πολυδιαφημισμένη διάχυση του μαθήματος της Θεατρικής Αγωγής και του Θεάτρου σε όλες τις τάξεις της Πρωτοβάθμιας και της Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Ελπίζω ότι μια μέρα θα μπορώ να μπαίνω στη δική μου τάξη Θεάτρου κι όχι να κουβαλάω τα υλικά του μαθήματός μου από τάξη σε τάξη κάθε διδακτική ώρα. Ελπίζω ότι μια μέρα θα μπορέσω να έχω δύο διδακτικές ώρες σε κάθε τάξη, έτσι ώστε να υπάρχει μια συνέχεια στο μάθημά μου κι όχι να βλέπω τους μαθητές μου μόνο 45λεπτά την εβδομάδα. Μα, ύστερα από 14 χρόνια στην εκπαίδευση, ως ωρομίσθια και αναπληρώτρια ανά την Ελλάδα,  είμαι τόσο απογοητευμένη από την αντιμετώπιση του μαθήματός μας που φοβάμαι ότι αυτό δεν θα το ζήσω ποτέ...».

 Φωτογραφίες από το πολιτιστικό έργο-δράση «Commedia dell' Arte – Μια διδακτική προσέγγιση» της βραβευμένης εκπαιδευτικού Θεατρικής Αγωγής, Ιωάννας Δρούτσα.

 

 

 

theatikiagogitheatikiagogitheatikiagogitheatikiagogi